Uwaga! Fałszywe strony sklepów na Facebooku!
Od tygodnia na polskim Facebooku obserwujemy lawinowy wzrost fałszywych reklam, w których oszuści sprytnie wykorzystują autentyczne logotypy i nazwy znanych sklepów, takich jak Komputronik, X-kom, MediaMarkt czy Neonet.
Niestety, sytuacja zdaje się przewyższyć zdolności Facebooka do skutecznego jej rozwiązania. Reklamy kradzieżowe i fałszywe fanpage’e nie są usuwane z wystarczającą prędkością. Niektóre z nich utrzymują się nawet przez cały tydzień, mimo wielu zgłoszeń od użytkowników. To z kolei prowadzi do kolejnych przypadków oszustw, gdzie ludzie tracą swoje dane osobowe oraz finansowe środki.
Na czym polega atak?
Atak polega na tym, że fałszywe posty na Facebooku oferują produkty z pozornym rabatem. Jednak w rzeczywistości, pod pretekstem dokonania zakupu, oszuści wyłudzają dane osobowe oraz informacje związane z kartą płatniczą ofiary. To zagrożenie wymaga pilnego działania ze strony platformy społecznościowej oraz zwiększenia środków mających na celu ochronę użytkowników przed tego rodzaju działaniami.
Niestety, moderacja Facebooka nie wykazuje skutecznej reakcji na zgłoszenia fałszywych stron. Zgłaszający fałszywki otrzymują od Facebooka informacje, że „post nie narusza zasad społeczności”, co stanowi zrozumiałe źródło frustracji i niepokoju.
Co robić?
W obliczu rozległego ataku i różnorodności marek, które są wykorzystywane przez oszustów, sugerujemy podjęcie następujących kroków:
- Bądź szczególnie czujny:
- Traktuj z ostrożnością zarówno posty, jak i reklamy na Facebooku informujące o „promocyjnych cenach produktów”. Nawet jeśli nazwa profilu i logo nie zawierają literówek i przypominają znanej marce, warto zachować czujność.
- Zablokuj reklamy na Facebooku:
- Rozważ zablokowanie reklam na Facebooku dla siebie i swoich bliskich, przynajmniej do czasu, gdy platforma zacznie skutecznie eliminować fałszywe reklamy lub zatrudni moderatorów o logicznym myśleniu.
Działania te mogą pomóc w zminimalizowaniu ryzyka oraz ochronie przed potencjalnymi oszustwami, aż sytuacja na Facebooku zostanie lepiej uregulowana.